Életmódtippek

A fényvédelemről dióhéjban
VITALFOOD.HU
2020.05.18 18:25
A fényvédelemről dióhéjban




Néhány gondolat a napsugárzásról 

                                                            

A Napból érkező sugarak csak kis része esik a látható fény tartományába. A minket érő napsugarak egy része a melegítő hatású infravörös fény, amely elengedhetetlen a D-vitamin aktív részének kialakulásához, és így fontos szerepe van a csontképzésben, serkenti a vérkeringést és az anyagcserét, vagyis szükségünk van rá.
A Napból érkező magas frekvenciájú ibolyántúli, másként UV (ultraviola) sugárzás több szempontból is veszélyes lehet ránk. A Föld légkörében lévő ózonréteg a Napból érkező UV-sugárzás tetemes részét elnyeli. A problémát az ózonrétegen átjutó UV sugárzás okozza.
Normál esetben a napsugárzás hatására a szervezetünk fokozott bőrpigment képzéssel reagál, azaz lebarnulunk. Ehhez időre van szükség. Ha hirtelen nagy adag sugárzás éri a bőrt, nem képes rövid idő alatt megfelelő mennyiségű pigmentet termelni, ami megvédené a káros sugaraktól. Ilyenkor megtapasztalhatjuk a napsugárzás káros hatásait, ilyenek a leégés, napszúrás, hőguta, fényallergia.
A nyári hónapokban csak a délelőtti és a délutáni órákban ajánlott huzamosabb időn át a napon tartózkodni. A szeles idő megtévesztő lehet, hűsíti a bőrt, és csak akkor kapunk észbe, amikor már késő. Napszúrást nemcsak napon, hanem felhős időben és víz alatt is kaphatunk, mivel az UV - sugarak kb. másfél méterre hatolnak be a víz alá.
Sokan úgy gondolják, hogy fényvédőt használni csak akkor fontos, ha tavasz vagy nyár van, ha szépen süt a nap, vagy az ember napozik. Azt gondolhatjuk, főleg télen, vagy ha esik az eső, hogy a fényvédő nem is olyan fontos. Azonban a fényvédelem az év 365 napjára vonatkozik, vagyis télre és nyárra is.
Az igaz, hogy a hidegebb évszakokban a barnulást okozó UVB sugárzásból kevesebb van, mint a napsütéses hónapokban, de jó tudni, hogy a legalább annyira káros UVA sugárzás télen-nyáron ugyanúgy jelen van.
A bőröregedés folyamatait elsősorban az UVA sugarak jelentősen felgyorsíthatják, olyannyira, hogy a kutatások szerint az arcon megjelenő bőröregedés jeleinek mintegy 80%-áért felelős.

Mi is az a fényvédő?


Azt, hogy egy termék fényvédős-e, onnan tudjuk megállapítani, hogy rá van-e írva az, hogy SPF. Az SPF (Sun Protection Factor) azt jelenti, hogy az adott összetevők a káros UV sugaraknak az 1/SPF értékét NEM szűrik ki. Vagyis:
• SPF30-as fényvédő a sugaraknak a 96,666%-át kiszűri, és a 3,333%-át nem szűri ki,
• SPF50-es az UV 98%-át szűri ki, és a 2% nem.
A fényvédős termékek alapvetően két csoportra oszthatók: vannak a kémiai fényvédők és a fizikai fényvédők (illetve létezik néhány "hibrid" fényszűrő is). Akár kémiai, akár fizikai a szűrő, az nagyrészt a sugarak "elnyelésével" és hővé alakításával működik és véd minket a káros UV sugaraktól, emellett pedig a fizikai szűrők a sugarak egy részét vissza is verik, akár egy tükör.
A fényvédő egy hidratáló krém alap, amelybe különböző típusú és hatékonyságú fényvédő összetevőket kevernek, és ezen kívül még bőrtípusnak vagy bőrproblémának megfelelő célzott összetevőket is találhatunk benne.
Rosacea-s bőrre pl: Uriage
vagy pigmentfoltok esetén: Uriage Depiderm , Vichy



Milyen faktorszámút, és mennyit használjunk?

                                                                       
Mivel többféle faktorszámú fényvédő létezik (pl. SPF 10, 15, 20, 30, 50), ezért felmerülhet a kérdés, hogy vajon melyik lehet az ideális. Egy mindennapi bőrápolási rutinban az SPF 30-as fényvédő megfelelő lehet, amit nyáron lecserélhetünk SPF 50-re. Gyerekek esetén az SPF 50 ajánlott (Bariésun Kid). Bőrprobléma esetén mindenképp az SPF 50, vagy magasabb faktorszám javallt, amit érdemes használni télen is.
A bőrgyógyászok véleménye általában megegyezik abban, hogy az egész testre kb. egy uncia fényvédő az elegendő mennyiség. Egy uncia egészen pontosan 28,35 gramm. Ennyi szükséges, ha az egész testet akarjuk bekenni fényvédővel.
A kutatásoknál vizsgált mennyiség 2 mg/cm2, ami egy átlagos méretű arcnál kb 1.2g-ot jelent, ami kábé babszemnyi. Amennyiben csak az előírt mennyiség felét kenjük magunkra, az a flakonon feltüntetett SPF érték négyzetgyökének megfelelő fényvédelmet fogja nyújtani. Fontos, hogy a fényvédő krémeket már kb. 20 perccel a szabadban való tartózkodás előtt fel kell vinni a bőrre, valamint két óránként ill. úszást vagy kifejezett izzadással járó fizikai aktivitást követően ismételten alkalmazni kell őket.
A fényvédelem esetén az az elv érvényes, hogy a több az jobb!

5 fontos tápanyag a mentális egészségünkért
VITALFOOD.HU
2020.04.24 10:41
5 fontos tápanyag a mentális egészségünkért

Fejfájás? Ingerültség? Kimerültség? Idegesség? Stressz?


A bennünket ért környezeti hatások (életmód, táplálkozás) jelentősen befolyásolják a mentális egészségünket. Tény, hogy a problémák hátterében akár hiánybetegség is állhat. Egyáltalán nem mindegy ugyanis, hogy milyen vitaminokat, ásványi anyagokat és nyomelemeket viszünk be a szervezetünkbe. Továbbá nem csak a bevitt anyagok mennyisége, hanem azok minősége is fontos. Az ásványi anyagok, nyomelemek akkor tudnak jól felszívódni, hasznosulni, ha valamiféle szerves, vízoldékony só formában vannak.


B-vitaminok:


Az idegrendszer működésében talán a legfontosabbak a B-vitaminok. A B-vitamin család (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B12, Folsav) szinte minden tagja fontos szerepet tölt be szervezetünk működésében. Érdemes ezért B-komplex étrend-kiegészítőket választani a pótlás céljából. Közvetve, vagy közvetlenül mindegyik B-vitamin részt vesz az egyes idegi folyamatok működésében. A kiegyensúlyozott B-vitamin bevitellel csökkenthető az esélye az olyan betegségeknek, mint a vérszegénység, depresszió, idegi gyulladás, migrén, demencia. Csökkenthető az olyan tünetek intenzitása, mint a zsibbadás, fáradtság, ingerlékenység, hajhullás, neuropátiás fájdalmak.
(B-vitaminokról részletesen a következő blog bejegyzésben)


Magnézium:     

Napjainkban nagy kereslet mutatkozik a különféle magnézium tartalmú étrend-kiegészítő termékek iránt, úgy tűnik nem alaptalanul. Sok ember küzd magnézium hiánnyal, aminek oka többek közt az életmód, a környezeti hatások, és a kiegyensúlyozatlan táplálkozás lehet. A piacon számos magnézium készítmény kapható, akár granulátum, tabletta, kapszula, de még folyadék formában is. Jellemzőjük, hogy felszívódásukat elősegíti a B6-vitamin, ezért a legtöbbször ezzel együtt érhető el a készítmény. Ha lehetőségünk van rá, akkor „szerves”kötésben levő készítményt válasszunk, mert azok felszívódása jobb, magnézium tartalmuk jobban hasznosul. Természetes forrásból elsősorban banán, sötétzöld levelű zöldségek és mandula fogyasztásával juthatunk hozzá a magnéziumhoz.

https://vitalfood.hu/Herba-D-Magnezium



D-vitamin:               


A D-vitamin nemcsak a csontok egészségének megőrzésében játszik fontos szerepet, hanem jelentős mint antioxidáns, és jelenléte szükséges a depresszió megelőzéséhez is. Mivel a szervezetünk számra szükséges D-vitamin jelentős része a bőrünkben képződik napsugárzás hatására, télen a fényhiány következtében csökken a D-vitamin szint is. A téli depresszió tüneteinek (lehangoltság, kedvetlenség, ingerlékenység) jelentkezése összefüggésben áll a vitaminhiánnyal, aminek kedélybetegség lehet a következménye. Éppen ezért fontos a magas D-vitamin tartalmú olajos magvak, halak fogyasztása, és persze a napsütés kiváltotta D-vitamin termelődése is elmaradhatatlan.


Telítetlen, omega-3 zsírsavak:                   


Az omega-3-zsírsavak esszenciális zsírsavak, azaz az emberi szervezet nem tudja előállítani ezeket, ezért táplálék vagy táplálékkiegészítő formájában kell hozzájuk jutnia. A kutatások azt bizonyítják, hogy ha túl kicsi az omega-3-zsírsavak mennyisége a szervezetben, ez olyan információfeldolgozási zavarokhoz vezethet, amilyenek a skizofrénia, a bipoláris zavar, a kényszerbetegség, a figyelemhiányos hiperaktivitás zavar és más idegrendszeri betegségek.
Tehát a szív-és érrendszer egészsége mellett, az optimális idegi működéshez is szükségesek az omega-3 zsírsavak. Ezek nem csak a halfélékben találhatóak meg, hanem a magvakban is. Ugyan a táplálék-kiegészítők között is szép számmal megtalálhatóak az omega-zsírsavakat tartalmazók, mégis tény, hogy a természetes forrásból érkező mikroelemek a leginkább szükségesek a szervezet számára.

„Agyfényezők”      

Ebbe a családba tartozó hatóanyagok többféleképpen fejtik ki hatásukat az agyra, illetve az idegrendszerre. Legismertebbek talán a ginkgo készítmények, vagyis a páfrányfenyő leveléből kivont hatóanyagokat tartalmazó termékek, melyek fokozzák az agyi keringést, növelik a sejtek oxigén ellátását, így javítják a kognitív funkciókat, fokozzák a szellemi frissességet.
https://vitalfood.hu/Ginkgo-biloba-A-jo-memoriaert


A süngomba titka, hogy az idegsejtek növekedési faktorának stimulációjával küzd a demencia és az idegi eredetű elváltozások ellen. Agyunk memória tárolója megsokszorozódik, és a gondolkodásunk felgyorsul, mivel a neuronjaink sokkal több elektromos töltést bocsátanak ki, továbbá a neuronok gyarapodásának is jót tesz, ha az idegsejtek növekedési faktora megemelkedik. Kutatások szerint komoly szerepe lehet az Alzheimer megelőzésében, korai stádiumban a kezelésében is.
A rózsagyökér (Rhodiola) oldja a stresszt, felveszi a harcot az enyhébb depressziós tünetekkel, valamint fokozza a szellemi és fizikai teljesítőképességet! Oldja a mentális kimerültséget és segít a koncentrációban.
A bakopa indiai ájurvédikus növény. Időskorban javítja a memóriát, fiataloknál segíti a tanulást (ugyebár az is memória funkció). Segíti az agyban cikázó neuronok közti jelátvitelt, így sokkal gyorsabban futnak az infók. Emellett a bakopa is oldja a stresszt, segíti a pihentető alvást.

https://vitalfood.hu/Cerelux-A-fiatalos-elmeert


Itt említhetjük meg a stresszoldó, nyugtató, altató hatású gyógynövényeket is, melyek önmagukban is hatásosak, de kombinálva őket, egymás hatását erősítik. Ilyenek a citromfű, komló, macskagyökér, gynostemma, melyeket gyakran javallják idegi kimerültség, vagy kezdődő depresszív állapot kezelésére az orvosok is.

https://vitalfood.hu/Relax-D-A-termeszetes-feszultsegoldo

VITALFOOD.HU
2019.11.10 19:30
Miért nem emlékszem semmire?

Bárkivel előfordulhat, hogy hiába töri a fejét., de nem jut eszébe, pedig nagyon fontos dologról lenne szó.. Nem találja az autó kulcsot ! – Ismét! - Összefut valakivel, és 5 perccel később elfelejti a nevét. – Vagy ! Kijön a bevásárló központból, és fogalma sincs arról, hogy hová parkolt az autójával?

5 tipp, hogyan őrizd meg egészséged a téli hónapokban is ?

A téli hónapok egyszerre elfoglaltak és izgalmasak. Az ünnepi szezont tehát nem véletlenül nevezik így, ez ugyanis az ideje a családi ebédeknek, az ünnepi partiknak, a karácsonyi ajándékozásnak és a velejáró stressznek is. Ez mind rengeteg ok arra hogy időnként elhanyagoljuk az egészségünket.

Ezenfelül az influenza szezon is általában októberben kezdődik, így az egészségünk megőrzése még fontosabb.

Amikor elkezdődik a rossz idő, sokan tapasztalnak csökkenést a koncentrációjukban, illetve alapvető rossz közérzetet, ami részben a rövidebb nappaloknak, részben az ünnepek végének köszönhető.

A magas vérnyomás megelőzésének 7 legjobb módszere.

A magas vérnyomás kialakulása megelőzhető, ha egészségesebb életmódot követünk. Különösen fontos azoknál, akiknél már magas vérnyomást diagnosztizáltak. Bizonyított, hogy a szokások megváltoztatásával, a táplálkozásra és a mozgásra való odafigyeléssel is csökkenthető a vérnyomás, és ezzel csökkenthető a szív-és érrendszeri elhalálozás kockázata.

A szexuális élet  meglepő egészségügyi hatásai I.

A szexualitásnak kimutathatóan pozitív hatásai vannak a szervezetben. Csökkenti a stressz kialakulását, a rák és a szívroham kockázatának kialakulására is hatással van. A szexualitás az egymáshoz való kötődést, és az intimitás érzéseit erősíti partnerével. A szexuális kapcsolat csökkenti a szorongást és növeli az ember általános egészségi állapotát.

- Szeretne jobban aludni, és hogy immunrendszere ellenállóbb legyen ? - Nézze meg a kiegyensúlyozott szexuális élet jótékony hatásait szervezetünkre.


VITALFOOD.HU
2019.07.18 15:03
Miért fontos a vitamin pótlás?

Az egészség attól függ, hogy sikerül-e a szervezetben zajló folyamatokat egyensúlyban tartani. Ahhoz, hogy egészségesek maradjunk, szükségünk van ásványi anyagokra, vitaminokra és alapvető zsírsavakra.

VITALFOOD.HU
2019.07.06 15:14
Az ízületi bántalmak és a táplálkozás

Magyarországon nagyon sokan küzdenek valamilyen ízületi, reumatológiai problémával. Fontos tudni, hogy az ízületi fájdalmak enyhítésének egyik módja a helyes táplálkozásban rejlik! Érdemes odafigyelni, hogy mit viszünk be szervezetünkbe táplálkozás címén.