Életmódtippek

A magas vérnyomás megelőzésének 7 legjobb módszere.

VITALFOOD.HU
2019.10.01 09:59
A magas vérnyomás megelőzésének 7 legjobb módszere.

A magas vérnyomás kialakulása megelőzhető, ha egészségesebb életmódot követünk. Különösen fontos azoknál, akiknél már magas vérnyomást diagnosztizáltak. Bizonyított, hogy a szokások megváltoztatásával, a táplálkozásra és a mozgásra való odafigyeléssel is csökkenthető a vérnyomás, és ezzel csökkenthető a szív-és érrendszeri elhalálozás kockázata.

Életmód változtatással a magas vérnyomás ellen

Megfelelő életmód változtatással befolyásolható a hipertónia-rizikó.

A hipertónia –rizikót csökkentő környezeti tényezők és életmódfaktorok:

  • Táplálkozás – kevesebb só,több gyümölcs fogyasztása
  • Túlsúly, elhízás kerülése
  • Fizikai aktivitás, sportolás
  • Alkoholfogyasztás minimalizálása
  • Dohányzás mellőzése
  • Stressz hatás kerülése, stressz kezelési technika elsajátítása.
  • Egyéb szedett gyógyszerek vérnyomásemelő ”mellékhatásának” áttekintése

Azt is elmondhatjuk, hogy az életmód változtatás hatása nem azonnali. Hetek, hónapok kellenek ahhoz, hogy a szívbarát életmód vérnyomás csökkentő hatása megtapasztalható legyen a vérnyomásmérés alkalmával. Kijelenthető, hogy ha odafigyel valaki arra, hogy az, ami a tányérjára kerül, mennyi szénhidrátot,zsírt vagy rostot tartalmaz, ténylegesen tett már valamit a magas vérnyomás ellen.

A vérnyomás csökkentő tényezők, és rizikó faktorok.

I.Táplálkozás, sófogyasztás

A só (nátrium-klorid,konyhasó)ugyan létfontosságú anyag, de sajnos az egészségesnek tekintett mennyiség többszörösét fogyasztják belőle sokan. A WHO által ajánlott bevitel napi 5 g só. Ezzel szemben az átlagos magyar ember 15-20 g-ot fogyaszt el belőle naponta. Kimutatható, hogy minél több sót fogyaszt valaki, annál magasabb a vérnyomása.

 

Tehát hogy a mért magas vérnyomás érték kisebb legyen:

  1. Kerülje a plusz sózást

  2. Só helyett (zöld)fűszernövényekkel ízesítsen!

  3. Limitálja a magas sótartalmú ételek fogyasztását.

Manapság az elfogyasztott sómennyiség kb. 80%-a különböző feldolgozott élelmiszerekkel jut be a szervezetbe.

   

  II. A túlsúly, elhízás

A magas vérnyomás egyik legfontosabb rizikó faktora az elhízás. Felmérések alapján Magyarországon az elhízottak 73%-a magas vérnyomásban szenved. Az hogy valaki elhízott, a legegyszerűbben a test tömegindex (body mass index:BMI = [testtömeg kilogrammban / testmagasság méterben]a négyzeten) kiszámolásával határozható meg.

Az optimális BMI érték: 20.0 és 24,9 közötti

Ha a BMI érték :25.0-29,9 közé esik, az illető túlsúlyos.

Ha a BMI érték 30.0 felett van elhízásról van szó.

A test tömegindex önmagában azonban nem eléggé informatív. A vizsgálatok bebizonyították, hogy a hasi régiókban felhalmozott zsírpárnák meglehetősen nagy kardiovaszkuláris rizikót jelentenek. Ezért is kap szerepet a has-körfogat mérése a szív- és érrendszeri rizikó becslésében. Nőknél a 80 cm fölötti, férfiaknál a 94 cm fölötti haskörfogat, már emeli a szív –és érrendszeri betegségek kockázatát.

      III. A fizikai aktivitás sportolás hatásai.

A mérsékelt rendszeres fizikai aktivitás kedvezően hat a vérkeringésre és a magas vérnyomásra. Heti 5 alkalommal napi 30-30 perc séta, kocogás,úszás vagy kerékpározás egyértelműen pozitív hatással van a vérnyomás értékekre. Azoknál, akiknél korábban a sport és a fizikai aktivitás nem volt a mindennapok része, az intenzív mozgás megkezdését megelőzően egy orvosi konzultáció javasolt. Különösen érvényes ez azokra akiknek a mért vérnyomás értékek meghaladják a 160/95 Hgmm-t.

    IV. Az alkohol fogyasztás mérséklése

A túlzott alkoholfogyasztás nem csak a magas vérnyomásnak, de a magas vérnyomás szövődményeinek (agyvérzés), a kockázatát is növeli. A szakmai szervezetek ugyan absztinenciát nem javasolnak, de az alkohol fogyasztás mérséklését javasolják.

A férfiaknál napi 2,5 dl bornak vagy 5 dl sörnek megfelelő(20-30gr alkohol)mennyiséget javasolnak. Nőknél kevesebb, napi 1,25 dl bornak vagy 2.5 dl sörnek megfelelő mennyiségű alkoholt javasolnak.

    V. A dohányzás abbahagyása

Magas vérnyomás –betegeknek kifejezetten kockázatos a dohányzás. Egy cigaretta elszívása átmenetileg 10-15 Hgmm-el emeli a szisztolés, míg 5-10 Hgmm-el a diasztolés vérnyomás értéket, miközben a pulzust is növeli körülbelül 15-tel.

Kétszer akkora az esélye, annak hogy szívinfarktust kap egy dohányzó, mint egy nemdohányzó magas vérnyomásban szenvedő beteg.

Ebben nincs kompromisszum. A kevesebb dohányzás nem megoldás. Az egyetlen megoldás a dohányzásról való leszokás.

    VI. A kávézás

A közhiedelemmel ellentétben a mérsékelt kávéfogyasztás (maximum 3 csésze naponta) nem vezet magas vérnyomás betegségekhez. Egy csésze elfogyasztása csupán a vérnyomás csekély emelkedését okozhatja. Ez azonban rövid ideig tart és nem veszélyes. A magas vérnyomás betegek azonban csak nagy odafigyeléssel fogyasszanak kávét.

     Stresszkezelés

A stressz bizonyos fokig az élet természetes velejárója. Általában a probléma akkor van, ha valaki extrém mértékű stressz-terhelésnek van kitéve, és nem tudja ezt megfelelően kezelni.

Lényeges dolog, hogy mindenki fel legyen vértezve egy bizonyos stressz kezelő technikával, amit szükség esetén alkalmazhat. Ez a technika mindenkinél személyfüggő. Nem lehet egyértelműen meghatározni, hogy kinek milyen stresszkezelő technika a megfelelő.

A stresszkezelő módszerek lehetnek, autogén tréning, aktív sport, stb ... – ezek mind egyéni preferenciáktól függően.

     VII. Gyógyszerek, amik emelhetik a vérnyomást !

Kevesen gondolnak arra, hogy a vérnyomás megemelkedését gyógyszerek is okozhatják mellékhatásként.

Megemlíthetők itt a hormonális fogamzásgátlók, amik a fiatal nők szervezetében produkálhatnak hormonális változásokra visszavezethető magas vérnyomást. A hormonális fogamzásgátlók által kiváltott magas vérnyomás, a gyógyszerszedés abbahagyása után az esetek felében megszűnik.

Néhány Hgmm-el emelhetik a vérnyomást olyan - vény nélkül kapható, gyakran alkalmazott – gyógyszerek is, mint a nem szteroid gyulladáscsökkentők (pl. diklofenák, Ibuprofén, Naproxen hatóanyagok)amiket fejfájás, vagy egyéb fájdalmak esetén sokan szednek.

Nem csak a szintetikus hatóanyagok hatnak kedvezőtlenül a vérnyomásra! Az édesgyökeret az édes íze miatt mind az élelmiszer - , mind a gyógyszeripar ízjavítóként használja.

Az édesgyökér egyben a medvecukor vagy bocskorszíj néven ismert édesség ízesítője is. Nem árt a mértékletesség, ha valaki édesgyökeres terméket fogyaszt !

A napi 50 g túllépése nem javasolt.

Forrás:

Magyar Hypertonia Társaság

Deutsche Herzstiftung Bluthochdruck.Was tun?

www.mnsza.hu

www.tensoval.hu

www.stopso.eu

                                                                                                             

 

A szív-, és érrendszer támogatói!

Rendelj 12.000,- Ft -ért és INGYENESEN házhoz szállítjuk!